Man skal lære at holde af dissonanserne

13. november 2008 04:00 Af LENE KRYGER

Den klassiske guitarist Thomas Poulsen bygger sin debutkoncert op som en burger

“Piazzollaburger med saftig kontemporær bøf”. Den kryptiske titel har Thomas Poulsen givet sin debutkoncert, fordi han elsker mad. Og guitaristen har belæg for titelvalget:

– Koncerten begynder og slutter med værker af den argentinske tangos mester, Astor Piazzolla, så hans musik bliver så at sige bollen, der omkranser de øvrige værker.

Debutkoncerten afslutter syv års studier på Det Fynske Musikkonservatorium, og hermed har Thomas Poulsen taget landets højeste klassiske musikuddannelse.
Han stammer fra Sørbymagle syd for Slagelse, og som dreng havde han de vildeste rockstjernedrømme. Men på den lokale musikskole kunne man kun vælge bas eller klassisk guitar, og så valgte Thomas guitaren.

Fuldstændig ukuelig

At musikken skulle blive en levevej stod klart, allerede da han begyndte på Musikalsk Grundkursus i Slagelse:

– Jeg arbejdede målrettet mod at komme på musikkonservatoriet. Og da det gik op for mig, at der fandtes en solistklasse, vidste jeg, at det var der, jeg skulle ende. Jeg har altid haft en fuldstændig ukuelig tro på mig selv, smiler han.

Sideløbende med studierne har han formået at holde flere ensembler i kog, og selv om han er flyttet til Silkeborg, underviser han stadig på Assens Musikskole.

Brænder for tango

Men tilbage til programmet for debutkoncerten, som Thomas Poulsen har sammensat så det afspejler ham selv.

– Musikken er udelukkende valgt med hjertet. Piazzollastykkerne skulle med, fordi jeg brænder for tango. Resten af programmet er ny musik, fortæller Thomas Poulsen, der, inden han begyndte på konservatoriet, ville have forsvoret, at han ville blive bidt af ny musik.

Adrenalinboost

– Som klassisk musiker er man en reproducerende kunstner, som spiller det, der står i noderne. I ny musik har man mulighed for at sætte sit eget præg på værkerne, fordi man ikke har lyden af generationer af andre musikeres fortolkning i ørerne, forklarer Thomas Poulsen og fortsætter:

– Klassisk musik har et harmonisk skelet, der bygger på nogle faste regler. I ny musik er reglerne opløst, så man selv må lytte sig ind til musikken.
Han erkender, at ny musik kan være krævende og svær at lytte til:

– Ny musik er sprængfyldt af skæve harmonier, så man må lære at holde af dissonanserne. Og nogen af dem kan faktisk være vanvittigt smukke, understreger Thomas Poulsen og spiller et stykke til ære for fotografen.

Selv med en kameralinse mast helt op i ansigtet, slipper han ikke koncentrationen:

– Når jeg spiller mest intenst, sker det, at min næse rammer strengene. Og selv om jeg døjer meget med høfeber, har jeg endnu aldrig nyst under en koncert. Det må være adrenalinboostet, der skubber alt andet til side, smiler han.

Salat, tomat og løg

Debutkoncertens hovedværk altså den “kontemporære bøf” er Luciano Berios 20 minutter lange “Sequenza XI”:

– Det er et monument af et soloværk. Det er hundesvært og rasende virtuost, men dejligt at spille, fordi musikken har så megen substans.

Salat, tomat, løg og dressing udgøres af Per Nørgårds “Returns” og uropførelsen af Jan-Inge Wijks “Jord”. Jan-Inge Wijk er klassisk guitarist og underviser på Det Fynske Musikkonservatorium.

– Jan-Inge plejer kun at skrive af lyst, så jeg er meget stolt over, at han sagde ja til at komponere på bestilling, fortæller Thomas Poulsen.

Sådan lyder jeg

Koncerten slutter med den anden halvdel af bollen, som er endnu et tangostykke af Piazzolla.

Ved debutkoncerten, der bedømmes med et bestået/ikke bestået, er det vigtigste for Thomas Poulsen at give publikum en musikalsk oplevelse:

– Koncerten er min chance for at manifestere, at her er jeg. At det er sådan jeg lyder! Og bagefter? Ja, så venter det store selvstudium – resten af livet – for som musiker bliver man ved med at uddanne sig og lære nyt.

Det Fynske Musikkonservatorium, fredag kl. 19.30

 

Debut-koncerten

13. november 2008 04:00

 

Program:

Astor Piazzolla: “L’histoire du tango” for fløjte og guitar.

Luciano Berio: “Sequenza XI” for guitar solo.

Jan-Inge Wijk: “Jord” for forstærket guitar. Uropførelse.

Per Nørgård: “Returns” for guitar solo.

Astor Piazzolla: “Tango suite” for to guitarer.

Medvirkende: Thomas Poulsen, guitar, Maja Bramsen Blenner, fløjte, og Henrik Bay Hansen, guitar.

Maria Lyng Andersens stillbilleder illustrerer de enkelte satser.



Koncerten gentages i Rundetårn i København 23. november kl. 20.

 

Thomas Poulsen

13. november 2008 04:00

Thomas Poulsen, klassisk guitarist, født 1980.

Musiklæreruddannelse, musikpædagogisk diplomuddannelse samt solistklasse på Det Fynske Musikkonservatorium.

Medlem af bl.a. Modal Nodes Guitar Duo, Duo Con Grazia, Duo Narrante og tangoensemblet Cada Vez Mas.

Underviser på Assens Musikskole.

Læs mere på www.klassisk-guitar.dk

Der er lukket for kommentarer.