Musikalsk gastronomi med kant i smagen

16. november 2008 04:00 Af OLE LAURITZEN

Anmeldelse  

* * * * *

 

KONCERT, THOMAS POULSEN: DEBUTKONCERT

Det er sjældent, en debutkoncert udelukkende består af ny musik, som det program, guitaristen Thomas Poulsen havde valgt at præsentere sig med. Hatten af for dét.
Som guitarist er Thomas Poulsen ikke nogen årsunge; han startede, da han gik i 3. klasse for en snes år siden, og hans fascination af instrumentets muligheder og hans intense arbejde med den nye musik har nu ført ham frem til en utroligt spændende og vellykket koncertdebut.

Hans høje musikalske og tekniske standard bragte koncerten ud over scenekanten, og med sin personlige begejstring gjorde han aftenen til en fin oplevelse.

Thomas Poulsen begyndte og sluttede med ny musik “i mildere zone”, to gange Astor Piazzolla kunne på forhånd synes lidt rigeligt, men værkerne blev klangligt lysende og fyldige i Poulsens tætte og levende samspil med hans to medvirkende.

I “L’histoire du Tango” overfor Maja Blenners følsomt nuancerede fløjtespil; “Tango-suiten”s tre satser fejende rytmisk og højspændt virtuos sammen med kollegaen Henrik Bay Hansen.

“Piazzollaburger med saftig kontemporær bøf” havde Thomas Poulsen kaldt sin debut, og Maria Lyng Andersen havde tegnet en farvestrålende appetitlig burger på programmet – og hendes vekslende, karakterfulde tegninger på tribunens bagvæg forøgede stemningen i salen.

Der var sandelig saft og kraft i de tre lag nærende fyld i den gastronomiske anretning, og Thomas Poulsen gik ikke af vejen for udfordringerne i de nye stykker.

“Bøffen” var nok Luciano Berios “Sequenza” XI, som Poulsen udførte med stærk koncentration og flot overskud til at forme musikkens indhold.

Uropførelsen, Jan-Inge Wijks hårdkogte “Jord”, som er skrevet til debutanten, bød på abrupte spændinger med fantasifulde spillemåder, dødende svært. Det kunne fornemmes, at Thomas Poulsen her var ude ved sine grænser og (endnu) ikke fuldt fortrolig med dette værk. Men han beholdt roen og skindet på næsen og vendte stærkt tilbage i sin musikalske og fint gennemarbejdede fortolkning af Per Nørgårds “Returns” – “et meget gammelt værk, fra 1976… før jeg blev født”, som Thomas Poulsen sagde. En fornem præstation, mere end bare lovende.

Debutanten takkede af med to små ekstranumre: En stille vals, Per-Olov Kindgrens “Serenata para Maria” og franske Roland Dyens’ “Tango en skaï”(sic!).

om koncerten

Thomas Poulsen, guitar(debut)

Medvirkende: Maja Bramsen Blenner, fløjte, Henrik Bay Hansen, guitar

Astor Piazzolla: L’histoire du Tango f.fløjte & guitar, Tango suite f.2 guitarer, Luciano Berio: Sequenza XI, Jan-Inge Wijk: Jord(uropførelse), Per Nørgård: Returns, guitar solo

Der er lukket for kommentarer.